Klik hier om WhatsApp te openen

Campagne ‘Aflossingsblij’ werkt

De kreet ‘Word ook aflossingsblij!’ ben je de afgelopen maanden vast tegengekomen. In oktober 2018 startte de campagne. Waar destijds één op de vijf Nederlanders niet wist dat een aflossingsvrije hypotheek ook gewoon afgelost moet worden, weten velen inmiddels beter.  

Vaak bezochte website

Inmiddels hebben ruim 9 miljoen mensen kennis genomen van de campagne, zo vertelt een van de managers van het programma, Ronald Veld. In ieder geval is de website www.aflossingsblij.nl al meer dan 235.000 keer bezocht. De pagina zelf biedt vrij summiere informatie, maar het moet bezoekers juist nieuwsgierig aanmoedigen om met hun vragen bij de eigen geldverstrekker of hypotheekadviseur aan te kloppen.

1 miljoen aflossingsvrije hypotheken

Geldverstrekkers beamen dat steeds meer klanten met een aflossingsvrije hypotheek in gesprek willen over de mogelijke aflossing van hun lening, dus lijkt de campagne een positief effect te hebben. Ongeveer 1 miljoen Nederlanders hebben een (deels) aflossingsvrije hypotheek, die, mocht er geen rekening worden gehouden met het termijn van dertig jaar waarna afgelost moet worden, tot problemen kan leiden.

Tijdig handelen

De campagne probeert de ‘problemen’ zover mogelijk voor te zijn. Bijna driekwart van de aflossingsvrije hypotheken expireert pas tussen 2035 en 2038. Als er tijdig door de klanten met dit type lening op wordt geanticipeerd, door bijvoorbeeld extra af te lossen in de komende jaren, kleiner te gaan wonen of te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een voordeliger vervolghypotheek, is er niets aan de hand.

Wat is ook alweer ‘aflossingsvrij’?

Het grootste probleem is misschien wel de term ‘aflossingsvrij’. Ten onrechte wordt gesuggereerd dat je nooit iets hoeft af te lossen en dat je dus na een looptijd van dertig jaar automatisch schuldenvrij bent. Dat is natuurlijk niet waar. De hypotheek loopt namelijk dertig jaar door, dan kan de bank ervoor kiezen om de restschuld in één keer op te eisen, of om te herfinancieren. Vaak is er van het laatste geen sprake, omdat de consument meestal niet meer kapitaalkrachtig genoeg is om de verlenging te betalen.

Advies nodig?

Waar experts het over eens zijn is dat niet alleen de campagne voor bewustzijn moet zorgen, maar dat er vervolgens ook een belangrijke rol is weggelegd voor ons als hypotheekadviseurs. Maar pas wel als de klant zelf de noodzaak tot handelen ziet. Dus: heb je een aflossingsvrije hypotheek,  lees dan hier onze tips, of vraag direct een van onze adviseurs om met je mee te denken!

Waarmee kunnen we je helpen?