Hypotheekadviseur afgestraft voor onoplettendheid

Wij weten als geen ander met hoeveel verschillende aspecten je rekening moet houden bij het behandelen van een hypotheekaanvraag. Ziet de adviseur iets over het hoofd, kan het de klant zomaar een groot financieel nadeel opleveren. Kifid – het klachteninstituut van de financiële sector – behandelde recent een zaak van zo’n gedupeerde klant.

Netto maandlasten hoger

De voornoemde klant sloot via adviseur Hypotheekservice een lening af van bijna €250.000, waarvan bijna een derde annuïtair en de rest aflossingsvrij. Dit kwam neer op iets meer dan €750 aan maandlasten. Hiermee stemde de klant in, maar later kwam hij er via zijn verzekeringsadviseur achter dat de netto maandlasten veel hoger lagen dan voorgespiegeld.

Minder hypotheekrenteaftrek

Wat was er precies aan de hand? Hypotheekservice had over het hoofd gezien dat de klant in het verleden al hypotheekrenteaftrek had genoten en er nu dus niet meer volledig recht op had, waardoor de netto lasten per maand hoger uitvielen. Toen de hypotheekadviseur hierop werd aangesproken, was die het ermee eens, maar meende hij dat de klant geen schade had geleden, die had immers een abonnement bij het adviesketen. De fout zou ‘dus’ nog wel worden ogemerkt en gecorrigeerd voordat het einde van de aftrek in zicht zou zijn.

Gedeeltelijk eens

De klant was het met bovenstaande helemaal niet eens, dus stapte naar het Kifid. Hier eiste hij dat dat hij de advieskosten én het geld voor een second opinion terug zou krijgen, een bedrag van €5500 in totaal. Het klachteninstituut behandelde de zaak en was het gedeeltelijk eens met de klant. Er zaten inderdaad fouten in het adviesrapport, maar uiteindelijk had de klant passend advies gekregen.

Uitspraak

Het Kifid heeft besloten dat de klant €1500 van zijn gemaakte advieskosten terug moet krijgen van Hypotheekservice.

Ben jij op zoek naar een hypotheekadviseur? Eentje die rekening houdt met alle aspecten? Wij helpen je graag verder!

Waarmee kunnen we je helpen?