Klik hier om WhatsApp te openen

Wisselende berichtgeving leidt tot verwarring bij consument

HOUTEN – Er is onder consumenten veel onduidelijkheid over de huidige situatie op de woningmarkt. Dit wordt veroorzaakt doordat te veel organisaties verschillende cijfers en bijbehorende interpretaties publiceren. Dit maakt dat er moeilijk een weloverwogen besluit kan worden genomen om al dan niet een woning te kopen. Wanneer dit verandert, zal de huizenverkoop wellicht stijgen.

Zowel de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), als het CBS, Vereniging Eigen Huis, het Kadaster en Wegwijs komen ieder met eigen getallen over recente ontwikkelingen op de woningmarkt.  Het verschil in berichtgeving ontstaat doordat de organisaties op verschillende manieren aan hun cijfers komen. Zo telt de NVM bijvoorbeeld elk verkocht huis, terwijl het Kadaster telt hoeveel overdracht van woningen de notaris gepasseerd zijn. Zo ontstaat “Een potpourri aan berichten” volgens Bob Maas, beleidsadviseur van Vereniging Eigen Huis. Dit met als gevolg dat de consument niet weet waar hij of zij aan toe is, “een eenvormig beeld is ver te zoeken”, aldus Maas.

Bovendien is hier recent nog een nieuwe organisatie bijgekomen, de Monitor Koopwoningenmarkt. Hierin zijn verenigd het CBS, de NVM, het Bureau Krediet Registratie (BKR), het Waarborgfonds Eigen woning, de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en het Hypotheken Data Netwerk. Ook vereniging Eigen Huis heeft zicht hierbij aangesloten.

De wisselend berichtgeving meldt het ene moment dat de bodem van de woningmarkt is berekt, het andere moment zou het consumentenvertrouwen weer toegenomen of juist afgenomen zijn en vervolgens zijn de huizenprijzen meer dan ooit gedaald. “Wat moet de aspirant-koper geloven? Dergelijke gegevens zouden duidelijkheid moeten verschaffen, maar de diverse partijen zijn niet in staat om eenduidig en in begrijpelijke taal te melden hoe het er precies voor staat met de woningmarkt”, concludeert Maas.

Volgens de beleidsadviseur draagt de onduidelijkheid bij aan het geringe vertrouwen in de woningmarkt. “Dat moet uit het slop getrokken worden, want dat is goed voor de economie en de werkgelegenheid, waardoor het vertrouwen bij de consument in de financiële situatie van ons land zal terugkeren. Dat is essentieel, mensen durven dan weer geld uit te geven. Goede informatie over de huizenmarkt is om deze reden van groot belang.”

Bron: Overgeld.nl

Waarmee kunnen we je helpen?