Welke documenten heb je nodig bij een hypotheekaanvraag?
De aankoop van je eerste huis en het afsluiten van een bijbehorende hypotheek kan stress en spanning opleveren. Wat moet wie precies van mij en mijn financiële situatie weten? Welke documenten moet ik wanneer overleggen? Om je op dit punt te ‘ontzorgen’, somt Hypotheekrente.nl benodigde documenten in de drie fases van een hypotheekaanvraag voor je op.
Oriëntatie
Je hebt via de website je maximale hypotheek globaal berekend en hebt een aantal woningen op het oog in deze prijsklasse. Je wilt toch iets meer zekerheid over het bedrag dat je kan lenen en vraagt een vrijblijvend gesprek aan. In deze fase is het handig als je de volgende documenten kunt overleggen:
- Je meest recente loonstrook
- Je pensioengegevens (o.a. te vinden via mijnpensioenoverzicht.nl)
- Kopie van je paspoort of rijbewijs
- Jaarcijfers van het afgelopen jaar (als je ZZP’er bent)
Hypotheekadvies
Het koopcontract is inmiddels getekend, het is tijd voor de ingeschakelde adviseur om een advies op te stellen en een hypotheekofferte moet worden aangevraagd. Om dit te kunnen doen heeft de hypotheekadviseur de volgende documenten nodig:
- Werkgeversverklaring óf intentieverklaring (als je een tijdelijk contract hebt)
- Aangifte inkomstenbelasting
- Concept koopcontract
- Afschrift van spaarrekening(en)
- Opgave van leningen, beleggingen en eventuele studieschuld
- Schatting van verbouwingsspecificatie
Hypotheek afsluiten
De hypotheekofferte is ontvangen, ondertekend en opgestuurd naar de geldverstrekker. Voordat de hypotheek officieel wordt, ontvangt de verstrekker nog een paar documenten van je:
- Bankafschrift
- Eventuele verbouwingsspecificatie
- Taxatierapport
- Arbeidsovereenkomst (als die minder dan een halfjaar geleden is ingegaan)
- Getekend contract en kopie paspoort ouders (als ze geld schenken)
Auteur: Francis Boer