Klik hier om WhatsApp te openen

Voldoen aan zorgplicht? Dan toegang tot klantdata!

Wij van Hypotheekrente.nl lopen ertegenaan, maar ook diverse andere adviesketens.  Als de hypotheek eenmaal is afgesloten tussen een klant en een geldverstrekker, worden we meestal niet op de hoogte gehouden van alle relevante data rondom de lening van de klant.

Niet up to date

Als hypotheekadviseur help je bij de keuze en de aanvraag van een passende hypotheek, maar bied je ook – waar mogelijk – onderhoud. Juist ook om te voldoen aan de wettelijke zorgplicht als financieel adviseur. Nu is het lang niet altijd mogelijk om het ‘juiste’ onderhoud te bieden, omdat we van de geldverstrekker geen toegang krijgen tot de meest up to date gegevens van de hypotheekklanten.

Zorgplicht

Tijdens de looptijd van een afgesloten hypotheek kunnen diverse veranderingen optreden die ervoor zorgen dat de voorwaarden van de lening niet meer helemaal passen bij de omstandigheden. Geldverstrekkers zelf benaderen klanten vaak rechtstreeks over mogelijke aanpassingen, hier wordt de hypotheekadviseur niet bij betrokken, waardoor hij z’n zorgplicht niet op de juiste manier kan vervullen.

Inzicht in klantgegevens

Diverse hypotheekadviesbureaus en -ketens vragen al lange tijd om meer inzicht in de klantgegevens. De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) probeert ondertussen via wetgever en toezichthouder ontsluiting van de o zo nodige data te regelen, tot nu toe zonder succes. Er zijn een paar geldverstrekkers die aan de wens van de adviseurs zijn tegemoetgekomen, maar dit zijn er maar enkele. Door het gezamenlijk onder de aandacht te brengen, hopen we dat er wettelijk, dan wel vanuit de geldverstrekker iets verandert.

Waarmee kunnen we je helpen?