Klik hier om WhatsApp te openen

Minder Nederlanders met hypotheekachterstand

Steeds minder huizenbezitters hebben een hypotheekachterstand. De afgelopen zes maanden is het aantal mensen met een betalingsprobleem op hun hypotheek afgenomen met 2.215. In totaal zijn er nu nog 110.466 mensen die moeite hebben om hun hypotheeklasten te betalen. Dit blijkt uit de BKR Hypotheekbarometer van april 2016.

Hypotheekachterstand door crisis

Sinds 2008 namen de betalingsachterstanden op hypotheken juist sterk toe. Vanaf oktober 2015 was er echter sprake van een lichte daling en die heeft sindsdien doorgezet. Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR: ‘We hopen dat we met deze ingezette daling uiteindelijk weer teruggaan naar het niveau van voor de crisis. In 2009 waren er circa 40.000 mensen die moeite hadden om hun hypotheeklasten te voldoen.’ Er wordt van een betalingsprobleem op de hypotheek gesproken bij een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen op een lopend hypotheekcontract. Deze achterstand wordt hersteld op het moment dat de achterstand volledig is ingelopen.

Minder lenen met BKR-registratie

Een lening die maandelijks terugbetaald moet worden? Dat betekent dat er minder geld per maand overblijft om hypotheek van te betalen. Daarom kan het van invloed zijn op de maximale hypotheekbedrag. Wie een A-codering heeft krijgt lastiger een hypotheek. Er zijn echter wel mogelijkheden. Zo stelt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) afgeeft, dat bij bepaalde A-coderingen wel tot financiering kan worden overgegaan. Ook als de kans op herhaling klein blijkt, kan het zijn dat een aantal hypotheekverstrekkers akkoord gaat met een lening.

Schulden

Betalingsachterstanden op hypotheken, geregistreerd bij BKR, maken slechts een klein deel uit van de totale schuldenproblematiek. Mensen hebben vaker betalingsachterstanden bij de Belastingdienst, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energieleveranciers en DUO (studieschulden). BKR benadrukt het belang van inzicht op betalingsachterstanden. Zowel voor de consument, kredietverstrekkers en de samenleving. Van den Bosch: ‘Als iemand met bijvoorbeeld een energie- of huurachterstand een lening aanvraagt, is deze betalingsachterstand niet automatisch inzichtelijk voor de kredietverstrekker. Terwijl deze informatie wel van belang is om een grotere betalingsproblemen te voorkomen.’ Momenteel beheert BKR de kredietgegevens van zo’n 8,5 miljoen Nederlanders. Ruim 90 procent daarvan komt hun betalingsverplichtingen na.

Waarmee kunnen we je helpen?