Lagere boeterente werkt alleen bij ‘nieuwe’ gevallen

8 augustus 2017

Het zal je vast niet zijn ontgaan: er zijn nieuwe regels met betrekking tot de boeterente. Deze nieuwe regels zijn voordeliger voor de klant dan de ‘oude’. Veel mensen die recent nog onder de oude regeling boeterente hebben betaald, hoopten met terugwerkende kracht een meevaller te kunnen incasseren. Helaas gooide het Kifid met een uitspraak roet in het eten.

Wat is boeterente?

Wie een hypotheek versneld wil aflossen of wil oversluiten, moet in de meeste gevallen boeterente betalen. De bank legt deze boete op, omdat zij inkomsten misloopt. In veel gevallen mogen hypotheekouders per jaar een bepaald bedrag boetevrij aflossen, vaak zo’n 10 tot 20% van het geleende bedrag. Over het resterende bedrag moet boeterente worden betaald.

Teveel betaald onder oude regeling

Nu wil het geval dat banken jarenlang teveel kosten hebben berekend in de vorm van zo’n boeterente. Voor verschillende klanten was dit reden genoeg om naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening te stappen. Zij hadden nog onder de oude regeling teveel boeterente betaald, en hoopten dat banken het verschil zouden moeten terugvallen. De uitspraak van het Kifid is opmerkelijk: De gedupeerden krijgen geen geld terug, maar de banken moeten wél zorgen dat de berekeningen vanaf nu wel kloppen.

Naar de rechter?

Voor de banken betekent dit dat grote problemen voorkomen zijn, ze hadden anders voor veel klanten moeten compenseren voor bedragen die ze in rekening hadden gebracht. Een uitspraak van het Kifid is bindend, maar gedupeerden kunnen er nog wel voor kiezen om naar de rechter te stappen, die weer tot een heel andere uitspraak zou kunnen komen. Dat zou dan wel een slepend – en naar alle waarschijnlijkheid heel kostbaar – traject worden, dat hebben veel klanten er ook niet voor over.

Auteur: Francis Boer

Over hypotheken

Zorgplicht

Iedere financieel dienstverlener heeft een zorgplicht jegens consumenten. Deze zorgplicht houdt in dat de financieel dienstverlener de consument zorgvuldig moet behandelen en adequate informatie moet verschaffen, zodat de consument een …