Klik hier om WhatsApp te openen

Klantgerichte Bouwers presteren bovengemiddeld

HOUTEN – Afgelopen week ontvingen 76 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze ondernemingen leveren hun nieuwbouwwoningen beter af en bieden hun klanten een betere dienstverlening dan de gemiddelde Nederlandse bouwonderneming.

Er is echter nog wel reden tot zorg. De prestaties van de gehele bouwsector hebben de afgelopen jaren een negatieve trend laten zien. Het gemiddeld aantal gebreken per huis steeg in 2007 naar 24,5 tegen 20 gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers presteren jaarlijks op dit onderdeel aanzienlijk beter en leverden hun nieuwe woningen in 2007 met gemiddeld 15 opleverpunten op. De snelheid van het herstellen van oplevergebreken in nieuwbouwwoningen loopt eveneens terug. De bouwsector presteerde in 2007 slechter met bijna 15 resterende opleverpunten die niet binnen 5 werkdagen zijn hersteld tegen 11 resterende gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers scoren met beter met 7 resterende opleverpunten na 5 werkdagen. Als het gaat om de dienstverlening van de bouwer zoals de koper die ervaart, presteerde de bouwsector in 2007 onvoldoende, met een rapportcijfer van gemiddeld 5,6 op vier onderdelen. Klantgerichte Bouwers behaalden echter op alle onderdelen een voldoende en scoren een rapportcijfer van gemiddeld 6,4.

Verder ontvingen twee bouwondernemingen die in 2007 excelleerden in dienstverlening en opleveringsprestaties een extra prijs. Hiermee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland. Tot beste Klantgerichte Bouwers 2008 werden uitgeroepen Loohuis Bouwbedrijf B.V. uit Heeten (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn B.V. uit Rosmalen (in de categorie vanaf 50 koopwoningen).

Bouwkundigen van VEH controleren de kwaliteit van opgeleverde huizen en maken notitie van het aantal oplevergebreken. Daarnaast geven kopers een rapportcijfer voor hun ervaringen met de bouwonderneming in onder meer de verkoopfase, de bouwfase en de opleveringsfase. Het is gebleken dat het voor bouwondernemingen lastig is om op alle zes gemeten onderdelen een bovengemiddelde prestatie te leveren. Alleen als ze daar in slagen komt een bouwbedrijf in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bouwen.

Het Keurmerk Klantgericht Bouwen wordt uitgereikt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van VEH en Bouwend Nederland. Het keurmerk geeft kopers en zakelijke opdrachtgevers inzicht in de kwaliteit van de bouwondernemingen door continu te meten. Met de uitkomsten van de metingen kunnen aangesloten bedrijven hun eigen bedrijfsprocessen verbeteren. In 2007 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. In totaal hebben zij 9.500 koopwoningen aangemeld, wat neerkomt op meer dan 20% van de totale jaarlijkse nieuwbouw in Nederland.

Bron: Stichting Klantgericht Bouwen

 

Waarmee kunnen we je helpen?