Klik hier om WhatsApp te openen

Hypotheekadviseurs te vaak onvoldoende geïnformeerd

AMSTERDAM – Bijna 50 procent van de hypotheekadviseurs weet nog minder van de fiscale aftrekbaarheid van woonlasten dan hun klanten. Verder wordt er te vaak een onnodige en te dure verzekering geadviseerd of wordt een verkeerde hypotheekvorm aangeraden. Dit is naar voren gekomen uit onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadviseurs van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Afgelopen jaar werd er voor 123 miljard euro aan woninghypotheken verstrekt. Volgens de AFM gaat er voornamelijk veel fout rond aanvullende verzekeringen, zoals risicoverzekeringen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de klant zijn maandlasten kan blijven betalen als zijn/haar partner overlijdt. Twee van de drie onderzochte overlijdensrisicoverzekeringen blijken niet in het financiële plaatje van de klant te passen. 

Ook waarschuwt het merendeel van de hypotheekverstrekkers klanten niet voor de risico's van een te hoge hypotheek. In de gevallen dat er wel een toelichting wordt gegeven is deze vaak onvoldoende. Hiermee overtreden de hypothecair financiers hun eigen gedragscode. Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer geeft aan dat financiële onderwerpen als hypotheken voor de burger 'razend ingewikkeld' zijn. "Als er iets niet goed gaat, is dat een gebrek waar de overheid een rol in heeft", zei Brennikmeijer zaterdag in het Radio 1-programma Tros Kamerbreed. De Nationale Ombudsman is niet verantwoordelijk voor klachten rondom hypotheken. De AFM is de toezichthouder op de hypothekenmarkt en voor klachten kan men dan ook bij de AFM terecht. 

De AFM heeft 426 adviesdossiers van dertig verschillende hypotheekadviseurs, vier banken en een verzekeringsmaatschappij onderzocht. Volgende week presenteren zij het onderzoeksrapport 'Kwaliteit advies en transparantie bij hypotheken’. 

Bron: nu.nl

Waarmee kunnen we je helpen?