Klik hier om WhatsApp te openen

Fikse boete voor adviseur die nadelige oversluiting aanraadde

Recent raadde een hypotheekadviseur zijn klant aan om zijn lening over te sluiten, maar dat was niet zo’n goed idee, zo bleek later. Financieel klachteninstituut Kifid bepaalde tot een schadevergoeding van ruim €8500. Wat ging er mis?

Oversluiten

De klant kwam bij de adviseur terecht om de financiering van een eventuele nieuwe woning te bespreken. Helaas bleek het niet mogelijk een dergelijk bedrag te lenen, maar de financieel adviseur raadde de klant wel aan zijn huidige hypotheek over te sluiten en (opnieuw) voor tien jaar vast te zetten.

Bruto of netto?

Het kostte de klant een flink bedrag aan o.a. boeterente (ruim €20.000), daarnaast moest hij ook nog eens €2495 aan hypotheekadvies betalen. Maar dit was het volgens de adviseur allemaal waard, want het voordeel zou oplopen tot ruim €36.000. De praktijk was alleen niet zo rooskleurig. De adviseur had namelijk rekening gehouden met de bruto maandlasten, terwijl het netto voordeel een heel stuk lager lag, op zo’n €18.500.

Schadevergoeding

Dit betekende een fors verlies voor de klant, in plaats van het beloofde voordeel. Daarbij was hij ook nog eens van plan om binnen tien jaar te verhuizen, waardoor hij zelfs niet helemaal van het netto-voordeel gebruik zou kunnen maken. Reden genoeg om naar het Kifid te stappen en een schadevergoeding van €20.000 te eisen.

Optelsom

Het klachteninstituut is het grotendeels met de klant eens: de adviseur heeft niet aan zijn zorgplicht voldaan, dus mag een schadevergoeding betalen. Het bedrag wat de klant eiste, achtte het Kifid wat te gortig. Ze maakten een optelsom van de door hen berekende schade voor de klant, de advieskosten die terugbetaald moeten worden en een bijdrage aan de proceskosten.

Degelijke kennis

In totaal komt het neer op een schade van €8695 voor de adviseur. Waarom we dit nieuws met jullie delen? Omdat we geloven dat je als expert, als financieel adviseur een degelijke kennis van zaken moet hebben. Ga je de fout in, dan mag de klant daar nooit onder lijden.

Waarmee kunnen we je helpen?