Klik hier om WhatsApp te openen

Bewaar je verbouwbonnetjes altijd!

Heb je bij de aankoop van een woning extra geld geleend om de woning te onderhouden of verbouwen? Dan mag je de hypotheekrente over dit bedrag aftrekken van je belastbaar inkomen. Maar zorg dat je de facturen van je verbouwingskosten goed bewaart, zo maakte de staatssecretaris van Financiën recent extra duidelijk.

Facturen en bonnetjes

Sowieso moet je binnen het half jaar dat de hypotheek is afgesloten het geld gebruiken dat je extra hebt geleend voor aanpassingen aan het huis. Duurt de verbouwing langer dan zes maanden? Dan is  het handig om het extra geld in een bouwdepot te stoppen, dan mag je twee jaar langer gebruikmaken van het geld en de hypotheekrente aftrekken. Om dat laatste überhaupt te mogen doen, moet je wel facturen en bonnetjes van de verbouwkosten kunnen overleggen. Maar hoe lang moet je dit soort administratie bewaren?

Zes jaar, of toch langer?

In Den Bosch oordeelde het hof dat je deze financiële administratie zo’n zes jaar moet bewaren, daarna mag het vernietigd worden. Dit in verband met een zaak die voorkwam, waarin mensen hun zolder hadden opgeruimd en hun administratie uit 2007 hadden weggegooid. In 2013 wilde de belastinginspecteur toen bewijs zien voor de hypotheekophoging van zes jaar eerder. Toen ze dat niet konden, moesten ze de door hen afgetrokken hypotheekrente terugbetalen. Hier gingen ze tegen in beroep, waarop het hof in Den Bosch hen gelijk gaf: zo lang na de ophoging hoef je er geen bewijs meer voor te overleggen.

Voor altijd bewaren

Maar hier komt staatssecretaris Menno Snel om de hoek kijken. Hij ging met deze uitspraak van het hof naar de Hoge Raad, met als doel: ongedaan maken. De Hoge Raad was het met hem eens, dat ‘bewijs’ na zes jaar mag worden weggegooid berust op ‘een onjuiste rechtsopvatting’. Je moet gewoon de facturen voor altijd bewaren, zoals ook staat in artikel 3.123 van de Wet op de Inkomstenbelasting 2001.

Waarmee kunnen we je helpen?