Bestedingen aan huis blijven nog steeds achter
HOUTEN – Consumenten investeren nog niet in hun huis. Woonwinkels verkochten het tweede kwartaal 15,3% minder dan een jaar daarvoor. Het omzetverlies was iets hoger dan in het eerste kwartaal, blijkt uit de omzetenquête van brancheorganisatie CBW MITEX.
De verkoop van keukens en meubels liet echter wel een lichte verbetering zien in het tweede kwartaal. De kurk- en parketzaken merken het meest van de problematische woningmarkt en zagen een kwart van de omzet verdampen. Ook bij woningtextielzaken en slaapspeciaalzaken zijn de verkopen opnieuw verder gedaald.
De dalende bestedingen in woonwinkels sluiten niet aan op de bevindingen van het CBS, die in augustus al meer optimisme over de economie signaleerde. Meer consumenten zouden de tijd gunstig vinden voor het doen van grote aankopen.
De woondetailhandel wordt, behalve door minder verhuizingen en verbouwingen, ook geplaagd door een verminderde kooplust. En wanneer de consument wel een keer een uitgave doet, let deze op de kleintjes. Het duurdere segment heeft dan ook een hogere omzetdaling (-17%) dan goedkopere winkels (-11%).
Voor het komende kwartaal zijn woonondernemers volgens CBW MITEX iets positiever. Na twee moeizame kwartalen verwacht een derde dat verkopen zullen aantrekken. Het meest positief zijn ondernemers met gemengde zaken, slaapspeciaalzaken en kurk- en parketzaken. Keukenverkopers zijn het meest somber over de komende drie maanden.
Het aantal bedrijven in de woondetailhandel dat de rekeningen niet meer kan betalen, neemt ondertussen snel toe. Na persoonlijke dienstverlening en onroerende zaken groeien de financiële problemen in deze sector het hardst, aldus de statistieken op curatoren.nl.
Bron: fd.nl
Auteur: Youri Zwanepol