Aanpak financiële misstanden door Vereniging Eigen Huis

16 september 2010

Houten – Deze maand verzamelt De Vereniging Eigen Huis klachten van zowel leden als niet-leden over welke misstanden zij – na de woekerpolis – liefst als eerste aangepakt zien worden. Door middel van deze actie ‘Schoon Schip’, hoop Eigen huis dat dubieuze financiële producten in het vervolg door de sector zelf worden teruggeroepen, gerepareerd en gecompenseerd naar de gedupeerden.

Volgens Eigen Huis is het zo dat banken en verzekeraars aangeven te hebben geleerd van hun fouten en dat de klant nu centraal staat, maar dat hier in praktijk nog niet veel van te merken is. Dit heeft tot gevolg dat het vertrouwen van consumenten in de financiële sector zich nog steeds op een dieptepunt bevindt. De Vereniging vindt dat er vaak te weinig tijd en aandacht voor klanten is, “Absoluut niet netjes” aldus woordvoerder Hans André de la Porte.

Eigen Huis hoopt na inventarisatie van de problemen concrete namen te hebben van banken, verzekeraars, producten of polisvoorwaarden waar iets mis mee is. Een volgende stap zou dan zijn om de bedrijven in kwestie te confronteren met de misstanden, om zo tot een snelle oplossing te komen.

Het doel van De Vereniging Eigen Huis is een permanente mentaliteitsverandering in de sector. Het zelf terugroepen en reparen van foutieve financiële producten door de sector, zal het vertrouwen van de consument blijvend kunnen herstellen, volgens de Vereniging.

 

Bron: Telegraaf, VEH

Auteur: Youri Zwanepol

Over hypotheken

Niet-zuivering

Niet-zuivering is een clausule in de hypotheekakte waarmee de geldgever de vrijwillige verkoop van het onderpand kan tegenhouden wanneer de waarde waarschijnlijk niet voldoende is voor een aflossing van de …