Klik hier om WhatsApp te openen

Banken rekenden te hoge boete voor oversluiten hypotheek

Heb je vorig jaar je hypotheek vervroegd afgelost of overgesloten naar een gunstigere rente? Dan kan het zijn dat je te veel boete hebt betaald en recht hebt op een teruggave van het geld. Dat meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De financiële waakhond roept banken op alle sinds 14 juli vorig jaar, de ingangsdatum van de wetgeving, te veel geïnde boetes terug te betalen.

Maximale boete

Tienduizenden mensen betaalden vorig jaar een boete vanwege het oversluiten of vervroegd aflossen van een hypotheek. Banken houden zich echter niet altijd aan de maximale boete die ze mogen rekenen. Die boete mag maximaal zo hoog zijn als de inkomsten die de bank mist door de overstap. Maar dat gaat lang niet altijd goed, blijkt uit onderzoek van de AFM. De toezichthouder komt daarom met een leidraad hoe banken de berekening moeten uitvoeren. Eerder kwam ook in het tv-programma Radar naar voren dat banken zich niet altijd houden aan de Europese wetgeving over de hoogte van de boete. In het tv-programma kwam naar voren dat 12.000 klanten die zich bij een claimstichting hadden gemeld, gemiddeld 3.000 euro te veel hadden betaald.

Checklist AFM

De AFM heeft een checklist gepubliceerd waarmee je kunt nagaan of de boete die jij hebt betaald op de juiste manier is berekend:
– Let erop dat de bank het percentage van jouw lening dat je vergoedingsvrij mag aflossen, in mindering heeft gebracht voordat de boete is berekend.
– Als in je contract staat dat je een maandelijkse aflossing betaalt, dan moet de bank hier rekening mee houden.
– Als je individueel korting hebt gekregen van de bank, dan mag deze korting niet worden meegenomen in de vergelijkingsrente waarmee de bank de boete berekent.

Grote banken

Afhankelijk van de grootte van de hypotheekportefeuille en het aantal oversluitingen denken de banken dat met de herberekening van de boetes enkele miljoenen euro’s per bank gemoeid zijn. Bij de Rabobank gaat het om circa 10.000 klanten en vijf miljoen euro aan compensatiekosten. Bij ABN Amro gaat het om 15.000 klanten. ING heeft nog geen aantallen en bedragen genoemd.

Waarmee kunnen we je helpen?